top of page
ali-kazal-2mg-3crJFgk-unsplash.jpg

Samvittighedskompasset

Etik i børnehøjde

I dette nyudviklede KK44-forløb sætter vi fokus på samvittigheden.

 

Med udgangspunkt i elevernes egne erfaringer, tanker og deres valg i en række tænkte situationer skal eleverne være med til at indkredse og formulere, hvad vi styrer efter, når vi i står i med et etisk valg. Har vi mon et indbygget ”samvittighedskompas”?

 

Og i anden omgang skal de overveje, hvor reglerne og værdierne i vores samvittighed mon stammer fra.

Er vi født med dem?

Har vi lært dem? – og hvis vi har, hvem har så lært os det?

 

Foruden elevernes egne erfaringer og overvejelser skal de i forløbet møde eksempler på, hvordan værdier og etiske regler ofte er knyttet til religion og filosofi. Bibelske fortællinger som ”Arbejderne i vingården” og ”Den barmhjertige samaritaner” indgår.

 

Med inspiration i Aristoteles dydsetik inddrages forskellige dyder som ”mod”, ”venlighed” og ”gavmildhed”. Der lægges op til, at eleverne formulerer ”den gyldne middelvej” i forhold til dyderne.

 

Klassen inviteres på et kirkebesøg, hvor de i hovedtelefoner hører en række små fortællinger, der alle munder ud i en valgsituation: Hvad er det rigtige at gøre her? Hvad siger mit samvittighedskompas? 

 

Samvittighedskompasset er klar fra januar 2025.

  • 1.- 3. klasse

  • kristendomskundskab

  • 4-5 lektioner + kirkebesøg

  • Udbydes fra januar 2025

  • tilmelding på kk44.dk inden 1/9

bottom of page