flugt copy 2.png
FLEE_still_9_Amin_and_Jonas_copyright_FinalCutforReal.png
FLEE_still_1_Amin_window_copyright_FinalCutforReal.png

Illustrationer: Final cut for real

Flugt

Med afsæt i den prisbelønnede dokumentarfilm

Den ene dag spiller man fodbold, handler i supermarkedet, spiser kage med en god ven og lægger planer for weekenden. Den næste dag er alt forandret.

 

Med udgangspunkt i Jonas Poher Rasmussens film “Flugt”, arbejdes der med spørgsmål som:

 

  • Hvad vil det sige at skulle forlade alt det man kender?

  • Hvad vil det sige at rejse uden at se sig tilbage?

  • Kan man regne med at møde udstrakte hænder på vejen?

 

I projektet får eleverne “etikbrillerne” på og skal analysere, hvad det rigtige er at gøre i forbindelse med de forskellige etiske og eksistentielle dilemmaer der opstår i forbindelse med at flygte fra sit hjemland.

 

Der er fokus på næstekærlighedsbegrebet med udgangspunkt i lignelsen om den barmhjertige samaritaner og der perspektiveres til forskellige tolkninger af næstekærlighedsbuddet i flygtningedebatten i Danmark. Projektet inddrager også positioner fra islam og jødedom omkring det at modtage den fremmede i nød.

 

Projektet er tværfagligt med dansk, hvor genren animeret dokumentarfilm analyseres. Det er desuden muligt at udvide projektet ved at læse uddrag fra ungdomsromanen Afghanistans sønner af Elin Persson, der vandt Nordisk råds børne- og ungdomslitteraturpris 2021 og er blevet kaldt en roman til tiden og til alle.

 

Tilmeldte lærere modtager undervisnings­vejledning samt prøveoplæg til prøven i kristendomskundskab.

 

Filmen kan streames hos VIA CFU.

UDSKOLING

8. - 10. klasse

kristendomskundskab og dansk

2-4 lektioner pr. fag + film

sted: på skolen

tid: fra november

Tilmelding på kk44.dk inden 1/9