

Illustration: Hakon Lund Jensen
Restoplæg - kun få eksemplarer
Fra Betlehem til Jerusalem
Til specialklasser
Alle elever har ret til god undervisning. Også elever med autismespektrumforstyrrelser D(ASF) i specialklasser og integrerede klasser
Dette projekt er blevet til med et ønske om at imødekomme elever med ASF særlige læringspræferencer. Elever med ASF har ofte en visuel læringsstil, de har tilbøjelighed til konkret og bogstavelig tænkning og har lettere ved en kortfattet og præcis form end ved det ordrige og nuancerede. Materialet er derfor enkelt, genkendeligt og stringent i sin opbygning. Det anvender en visuel for- midlingstilgang og konkrete genstande som facilitator for læring.
Projektets titel er Fra Betlehem til Jerusalem og gennem arbejdet med den historiske Jesus og den fortalte Jesus, opnår eleverne indsigt i, hvorfra kristendommen udspringer, hvad der kendetegner den som religion, samt hvordan kristendommen gennem mere end 1000 år har sat sine spor i vores sam- fund. Forløbet afsluttes med et kirkebesøg, hvor fokus er på troens Jesus.
Der tages udgangspunkt i, hvad man ifølge historievidenskaben kan sige om Jesu eksistens og livsforløb, og forløbet indledes med, at eleverne ser en explainerfilm om den historiske Jesus. Herefter arbejder eleverne med 8 tegnede bibelfortællinger om Jesu liv. Til hver fortælling er knyttet en genstand som visuel igangsætter.
Lektionerne i forløbet spejler hinanden, så eleverne vil finde genkendelse og rutine i aktiviteterne.
Projektet indeholder:
• Lærervejledning
• Skrin med en genstand til hver lektion
• Elevhæfte
• Klistermærkeark
• Hjemmeside med bl.a. explainerfilm om
den historiske Jesus og 8 korte tegnede film med gendigtede bibelske fortællinger
Mange elever med ASF foretrækker at kommunikere på engelsk. Derfor kan man også finde de små film med bibelhistorier og nogle af elevopgaverne på engelsk.
-
Specialklasser
-
kristendomskundskab
-
8 lektioner plus kirkebesøg
-
tilmelding på kk44.dk inden 1/9