top of page
Konflikt og forsoning.png

Konflikt eller forsoning?

Med udgangspunkt i israel-Palæstine-konflikten

Verden har altid haft konflikter, men det vigtigste er at fokusere på forsoningen.

Og måderne, man har prøvet at skabe forsoning på, kan hjælpe os til at se, at der er håb i selv de konflikter, som ser uløselige  ud.

I dette forløb skal eleverne arbejde med Israel-Palæstina-konflikten. Dette er en konflikt, som løbende udvikler sig, og derfor sørger vi for kontinuerligt at opdatere materialet. 

Undervisningsmaterialet består primært af en række kilder, som er en blanding af ekspertkilder og partskilder. Det er i et tema som dette særligt vigtigt, at eleverne er bevidste om kildetypen og er kildekritiske. Alle kilder er samlet på en hjemmeside.

Kilderne er delt op i fire kategorier:

•Israel-Palæstina konflikten

•Politisk forsoning – eksempler fra Syd-afrika og Nordirland

•Menneskelig forsoning – eksempler på personer og     organisationer, som har lavet forsoning på mellemmenneskeligt   plan

•Forsoning i religioner – eksempler frajødedom, kristendom og    i islam

 

Det er i høj grad op til den enkelte lærer, hvordan der arbejdes med kilderne, men materialet rummer nogle ideer til forskellige aktiviteter og spørgsmål, som knytter sig til kilderne.

UDSKOLING

  • 7. - 10. klasse

  • kristendomskundskab og samfundsfag

  • 2-8 lektioner. 

  • koncert 22.10 kl 9 og 11 i Hvinningdal kirke

  • tilmelding på kk44.dk inden 1/9

KK44 Skoletjenesten. Rådhusgade 2b 2 tv. 8600 Silkeborg. Preben 31510827 /pmh@kk44.dk 

bottom of page