top of page
NaturdannelseB.png

Indtryk - aftryk - udtryk

Om forholdet mellem mennekser og natur

Vi hører meget om, at vores forhold til naturen er gået skævt – og med god grund. Men i dette forløb har vi ikke krisebrillerne på. I stedet undersøger projektet, hvilket forhold vi mennesker kan have til den natur, som vi selv er en del af.

 

Eleverne skal som det allerførste enkeltvis på en guidet lydvandring i naturen. Målet med lydvandringen er, at eleverne skal finde ”deres eget sted”, mens de oplever naturen med (næsten) alle deres sanser.

   

Eleverne vender – i tankerne – tilbage til deres steder, når de efterfølgende skal arbejde med natursyn, myter i religioner og håb på tværs af generationer og tidsaldre. Elevernes egne steder og sansninger på lydvandringen spiller altså en central rolle i hele projektet – ikke mindst, fordi forløbet tager sit afsæt i stedsbaseret læring.   

 

I projektet vil eleverne derudover skulle arbejde med nedslag fra bogen Mælkebøtteblod af Merete Pryds Helle og nyproducerede fagfilm med teolog og bioetiker, Mickey Gjerris.   

 

Projektet afrundes med et refleksions-kortspil og den fotografiske teknik, blåtryk, som er en nem og smuk måde at samle naturen og elevernes indtryk fra forløbet i et kreativt produkt.  

 

Projektet indeholder:

  • Lærervejledning 

  • Klassesæt af elevhæfter 

  • Inspiration til afgangsprøven 

  • Lydvandring indtalt af skuespiller

  • Fagfilm med teolog og bioetiker Mickey Gjerris 

  • Refleksions-kortspil 

  • Materialer til blåtryk 

UDSKOLING

  • 7. - 10. klasse

  • kristendomskundskab  og dansk 

  • 8 lektioner

  • tilmelding på kk44.dk inden 1/9

bottom of page