djævelens-lærling-lucifer lucifax.jpg
djævelens lærling.jpeg

Peter Holst fortæller og spiller i forestillingen Djævelens lærling

Djævelens Lærling

Forløb med afsæt i
Kenneth Bøgh Andersens roman

Er et menneske kun godt? Eller kun ondt? Og er verden gået rent af lave, når Satans eneste håb er en engel?

 

Eleverne skal i dette projekt arbejde med begreberne godt og ondt. Det sker med afsæt i en række bibelske tekster og Kenneth Bøgh Andersens roman Djævlens lærling, hvor den hjertensgode dreng Filip Engel ved en fejl bliver udset til at være Satans efterfølger og derfor ender i Helvede. Undervejs i romanen udfordres både Filip og Satans syn på godt og ondt.

 

Vi anbefaler, at hele Djævelens Lærling læses af eleverne eller oplæses. Alternativ kan der arbejdes med uddrag af romanen - suppleret med videoklip fra teaterforestillingen.

 

Til projektet er udviklet et dilemmaspil, hvor eleverne i forlængelse af de bibelske tekster og Djævlens Lærling blandt andet skal undersøge:

 

  • Hvordan kan man vide, at noget er godt, hvis modsætningen ”ondt” ikke findes?

  • Kan et godt menneske blive ved at være godt, selvom det gør noget ondt?

  • Og er et ondt menneske stadig ondt, selvom det  gør noget godt?

 

Et begrænset antal klasser tilbydes desuden i uge 38 at se forestillingen Djævelens lærling udviklet af Peter Holst fra Det   Lille Turneteater.

MELLEMTRIN

5. - 7. klasse

kristendomskundskab og dansk

10 lektioner + læsning af bog

evt. teater i uge 38

tilmelding på kk44.dk inden 1/9