top of page
djævelens-lærling-lucifer lucifax.jpg
Obs: Restoplag dvs. begrænset antal pladser

Djævelens lærling

Er et menneske kun godt?
Eller kun ondt?
Og er verden gået rent af lave, når Satans eneste håb er en engel?

Eleverne skal i dette projekt arbejde med begreberne godt og ondt. Det sker med afsæt i en række bibelske tekster og Kenneth Bøgh Andersens roman Djævelens lærling, hvor den hjertensgode dreng Filip Engel ved en fejl bliver udset til at være Satans efterfølger og derfor ender i Helvede. Undervejs i romanen udfordres både Filips og Satans syn på godt og ondt.

 

Vi anbefaler, at hele Djævelens lærling læses af eleverne eller oplæses. Alternativ kan der arbejdes med uddrag af romanen - suppleret med videoklip fra en teaterforestilling. 

 

Til projektet er udviklet et dilemmaspil, hvor eleverne i forlængelse af de bibelske tekster og Djævelens lærling bl.a. skal undersøge:

  • Hvordan kan man vide, at noget er godt, hvis modsætningen ”ondt” ikke findes?

  • Kan et godt menneske blive ved at være godt, selvom det gør noget ondt?

  • Og er et ondt menneske stadig ondt, selvom det  gør noget godt?

MELLEMTRIN

  • 5.-7. klassetrin

  • kristendomskundskab og dansk

  • 10 lektioner + læsning af bog

  • tilmelding på kk44.dk inden 1/9

bottom of page